Leczenie kanałowe – pytania i odpowiedzi

Czeka Cię leczenie kanałowe po raz pierwszy w życiu i nie wiesz, czego się spodziewać? Masz w głowie pełno pytań bez odpowiedzi? Z chęcia na nie odpowiemy – przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, czego potrzebujesz.

Czy leczenie kanałowe jest bolesne i długo trwa?

Leczenie kanałowe nie boli, ponieważ odbywa się pod specjalnym znieczuleniem. Pamiętaj, że obecnie endodonci mają do dyspozycji wiele nowoczesnych materiałów dentystycznych i sprzętów (np. mikroskop), które znacznie skraczają czas leczenia. W zależności od np. liczby chorych kanałów, leczenie kanałowe może trwać od jednej do dwóch wizyt.

Czy muszę przystąpić do leczenia kanałowego najszybciej, jak to możliwe czy jednak nie ma pośpiechu i mogę najpierw załatwić inne sprawy?

Chora miazga to skupisko rozmnażających się bakterii, które samoistnie nie znikną. Nawet jeśli odpuścisz leczenie kanałowe i ból zniknie, to gwarantujemy Ci, że wróci w najmniej oczekiwanym momencie i ze zdwojoną siłą. Poza tym nieleczony kanałowo ząb powoduje inne, nieprzyjemne objawy pojawiające się na skutek przemieszczania się bakterii, np. mocne bóle głowy i kręgosłupa. Podejmij więc leczenie najszybciej, jak to możliwe.

Czy zamiast leczenia kanałowego nie mogę po prostu wyrwać martwego zęba?

A dlaczego miałbyś zapewnić sobie ubytek w uzębieniu zamiast ratować zęba, jeśli jest taka możliwość? Odpowiedź więc nasuwa się sama. Ekstrakcja nie jest żadną alternatywą dla leczenia kanałowego, ponieważ nawet gdybyś zdecydował się na implant i koronę, nie będą one w stanie całkowicie odwzorować utraconego zęba. Z kolei luki w uzębieniu mogą być przyczyną deformacji szczęki.

Co mam zrobić, jeśli nie stać mnie na leczenie kanałowe?

Opcji jest kilka. Możesz rozłożyć sobie płatności na raty (np. dzięki systemowi MediRaty) albo dopasować terminy tak, aby pokrywały się z dniem Twojej wypłaty. Możesz także spróbować dofinansowania z NFZ. Pamiętaj, że gdy chodzi o zęby, warto próbować zebrać pieniądze na leczenie – w końcu masz je do końca życia.

J. Ryszki 10a

41-500 Chorzów